İçindekiler
- Google Botları Nasıl ÃalıÅır?
- Google Botları Siteye Nasıl Getirilir?
- Tarama Bütçesi Nasıl Ãlçümlenir?
- Tarama Bütçesi Nasıl Optimize Edilir?
- 1- Search Console!
- 2- News Kaydı!
- 3- Hitin OlduÄu Yerlerde Olmak!
- 4- Hit Basmak!
- 1- Robots.txt Kontrolü
- 2- Gereksiz 301âler
- 3- 404 Hataları
- 4- Pagination (Sayfalandırma)
- 5- HTMLâi Arttırma
- 6- Tıklama DerinliÄi
- Tarama Bütçesi ile İlgili Videolar
- Kaynakça:
Sitem indexlenmiyorâ¦
SEOâya ilk baÅladıÄım 2010 yılında bu konuda bir serzeniÅ duymak çok mümkün deÄildi. Teknik SEO kavramı da ortada yoktu ve SEO sadece On-Page (Sayfa içi) ve Off-Page (Sayfa dıÅı) olarak ikiye ayrılmaktaydı.
SEOânun altın çaÄı olan o yıllarda her Åey çok kolaydı. Web sitesi oluÅturulur, birkaç siteden link basıldıÄında web sitesinin her sayfası Google arama motorunda birkaç dakika içerisinde listelenirdi. O yıllar geride kaldı ve artık hayatımızda Teknik SEO diye bir kavram var. Bu kavramın da en önemli yapı taÅlarından Tarama Bütçesi ise önem arz eden bir konu.
Tarama Bütçesi yani Crawl Budget arama motorlarının bir web sitesine taramak için ayırdıÄı süredir. Bütçe kelimesi, Google baÅta olmak üzere hiç bir arama motorunun bir web sitesine sınırsız süre ayırmamasından kullanılmaktadır.
Buradaki kilit nokta âsüreâ kavramıdır. Her webmaster veya SEO uzmanı sınırsız olmayan bu süreyi kendi lehine çok iyi bir Åekilde kullanmalıdır. Bu yüzden de Tarama Bütçesi Nasıl Optimize edilir, sorusuna bu içeriÄimizde detaylı bir Åekilde cevap vereceÄiz.
Google Botları Nasıl ÃalıÅır?
Google Botları temelde 3 aÅamalı çalıÅmaktadır.
Botlar;
- Ãnce sayfaları tarar,
- Taradıkları sayfayı dizine ekler,
- Bu sayfalara anahtar kelimelerinde sıralama verirler.
EÄer son aÅama yani sıralama konusunda sorununuz varsa bu konu tarama bütçesiyle alakalı deÄil. DiÄer yandan, sayfalarınız taranmıyor veya taransa bile dizine eklenmiyorsa yazıyı okumaya mutlaka devam etmelisiniz.
Google Botları Siteye Nasıl Getirilir?
1- Search Console!
Search Console kaydından sonra web sitenizin site haritasını ekleyin. Ekledikten sonra ise indexlenmesini istediÄiniz URLâi Google gibi getirin.
2- News Kaydı!
Google News kaydı almakta Google botlarını anında web sitenize çaÄırmanızı saÄlamaktadır. ÃrneÄin KOZBA.ORG web sitesi News kaydına sahiptir bu noktada bir içerik yayınladıktan sonra âPublisher Newsâ üzerinden yenileme iÅlemi yaparak ilgili içeriÄin 1 dakika içerisinde arama sonuçlarında yer almasını saÄlayabilmekteyim.
News botlarının çalıÅma mantıÄı farklıdır. Bu yüzden news kayıtlı siteler çok hızlı dizine ekleme ve sıralama alabilmektedir. DiÄer yandan sıralamalardan uçmanızın sebebi de bu hızdır. 1-2 hafta boyunca sıralamanın oturması sürebilmektedir.
KOZBA
News kayıt alımları durdurulmuÅtur.
3- Hitin OlduÄu Yerlerde Olmak!
Google botları hitli, ziyaret edilen ve etkileÅime geçilen baÄlantıları da takip etmektedir. Bu yüzden bu sayfalardan backlink almak index hızını arttırmaktadır.
4- Hit Basmak!
Popcent gibi servislerden direkt indexlenmesini istediÄiniz sayfaya kampanya baÅlatmak da index hızını ciddi anlamda arttırmaktadır. Yine alternatif olarak Adwords reklamları da tercih edilebilir.
Tarama Bütçesi Nasıl Ãlçümlenir?
Tarama bütçesinin nasıl optimize edildiÄi sorusuna yanıt vermeden önce kontrolleri nasıl yapacaÄınızı bilmelisiniz. Bu noktada Semrush ve Screaming Frog araçları bizim en iyi yardımcılarımızdır.
Screaming Frog ile bir web sitesini taradıktan sonra;
- Ãst sekmede Visualitons,
- Crawl Tree Graph butonlarına tıklamanız yeterlidir.
Aynı iÅlem Semrush ile de yapılabilmektedir. Semrush ile bir web sitesini taradıktan sonra sayfalarınızın kaç tıklama ile eriÅebildiÄini test edebilirsiniz.

Tarama Bütçesi Nasıl Optimize Edilir?
Tarama bütçesinin önemini ve tespitini anlattık. Optimize etmek için aÅaÄıdaki adımları dikkatlice takip etmelisiniz.

1- Robots.txt Kontrolü
Search Consoleâda artık Robots.txt kontrolü bulunmaktadır. Bu da bu adımın ne kadar önemli olduÄunu kanıtlamaktadır.
User-agent: *
Disallow: /wp-admin/
Allow: /wp-admin/admin-ajax.php
Sitemap: https://www.kozba.org/sitemap_index.xml
Ãrnek bir robots.txt dosyası.
Disallow kısmına indexlenmemesini istediÄiniz sayfaları eklemelisiniz.
2- Gereksiz 301âler
Gereksiz 301 konusu da oldukça önelidir.
SEO ile ilgili bir içerik ürettiniz. Bu içerikten kategorinize link verdiniz.
Daha sonra kategori adını (SEO EÄitimi) olarak deÄiÅirken URL yapısını da deÄiÅtiniz.
İçerikten yaptıÄınız iç linkleme eÄer revizyona uÄramaz ise Google bu içerikteki iç linklemeden dolayı önce âsiteadresi.com/seo/â akabinde ise 301 çekildiÄi için âsiteadresi.com/seo-eÄitimiâ URLâine gider.
İÅte bu bir süre kaybıdır ve tarama bütçesi açısından olumsuzdur.

3- 404 Hataları
Web sitenizde bir sayfa vardı fakat sayfayı sildiniz.
Google bu sayfaya gider fakat 404 sayfası ile karÅılaÅır.
Notunu alır ve gider. AldıÄı not sayısı ne kadar olumsuz ise sitenin de baÅarılı olma ihtimali o kadar azdır.
Bu 404 sayfalarını ana sayfaya veya benzer içeriklere 301 çekebilir ve bu sayfalara giden baÄlantıları düzeltebilirsiniz.

4- Pagination (Sayfalandırma)
Sayfalandırma da önemli bir konudur. Ãzellikle çok fazla içeriÄin olduÄu web sitelerinde sayfalandırmaların açık Åekilde eriÅebilir olması önemlidir.

5- HTMLâi Arttırma
Google, HTMLâi javascript ve phpâye göre çok daha kolay anlamlandır. Search Consoleâda da gördüÄünüz gibi bu dillerin kullanım oranını raporlar. Bu yüzden HTML oranının yüksek olması kesinlikle önemlidir.
6- Tıklama DerinliÄi
Tıklama derinliÄi ise tarama bütçesinin en önemli konusudur. Bir web sitesindeki tüm sayfaların en fazla 3 tıklamada eriÅebilir olması önemlidir. Tabi ki binlerce haber içeriÄi olan bir web sitesinin bunu saÄlaması oldukça zordur fakat kurumsal sitelerde bu konu direkt saÄlanmalıdır.
İç linkleme arttırıldıktan sonra sayfalandırma örnekteki gibi yapıldıÄında tıklama derinliÄi de optimize edilmiÅ olacaktır.
Tarama Bütçesi ile İlgili Videolar
https://www.youtube.com/watch?v=U2RoOHRsaPE
https://www.youtube.com/watch?v=EiQ-kdTcCIc